En ny separat annons för marknadsundersökningar, färre fritextfält, fler färdiga alternativ och annonsering samtidigt på flera språk.
Det är några av förändringarna i annonseringen av finsk offentlig upphandling som införs i september.
Förändringarna omfattar de nationella annonserna och EU-annonserna i tjänsten hankintailmoitukset.fi (Hilma) och i de system för konkurrensutsättning som den privata sektorn tillhandahåller.
Reformen baserar sig på Europeiska kommissionens genomförandeförordning om Eforms.
Syftet är att påskynda digitaliseringen av offentliga upphandlingar inom hela EU.
Nyheten får det att framstå som att Finland frivilligt reformerar systemet för upphandlingsannonser. Allt som Finland nu gör går dock direkt att relatera till införandet av de nya annonsformulären för upphandling inom EU (eForms). Dessa nya annonsformulär och den tekniska funktionalitet som krävs för att använda dem måste vara implementerade i samtliga medlemsländer senast den 25 oktober i år.
Att vi fortfarande inte hört något från regeringskansliet om hur eForms är tänkt att implementeras i Sverige är den stora nyheten. Denna försening riskerar att få allvarliga konsekvenser för den offentliga affären i Sverige.