Tidsplanen för införandet preciseras av regeringen i Bolagsverkets regleringsbrev för 2025, vilket SKR:s jurist Robin Anderson Boström med förvåning uppmärksammade igår i ett inlägg på Linkedin.
Leverantörskontrollutredningens förslag var annars att det nya systemet skulle träda ikraft hösten 2025.
”I samtal som jag haft med representanter för Bolagsverket har de hela tiden varit optimistiska om att de skulle hinna utveckla systemet för att nå denna tidsfrist.”, skriver Robin Anderson Boström.
Det utredningsförslag som presenterades sommaren 2023 fick överlag ett positivt mottagande från upphandlande myndigheter.
Systemet ska omfatta data från Bolagsverket, Polisen, Skatteverket, Kronofogden och länsstyrelserna för upphandlande myndigheters kontroll av uteslutningsgrunder och vid uppföljning av kontrakt.
Inriktningen är att registerkontrollen ska ge information om skulder hos leverantören samt om leverantörsföreträdare dömts för brott.
I september ifjol aviserade regeringen i budgetpropositionen att den går vidare med en funktion för registerkontroll vid Bolagsverket.
I myndighetens regleringsbrev preciseras nu införandeplanen. Bolagsverket får åren 2025-2027 på sig för att utveckla ett system och att detta ska kunna tas i drift 2028.
Senast 30 april varje år ska Bolagsverket redovisa hur arbetet går.
Den nya kontrollfunktionen ska vara anslagsfinansierad. Under 2025 får Bolagsverket använda högst 12,3 miljoner kronor för att utveckla it-systemet.
Ytterst tråkigt för en viktig funktion även om inte lösningen på allt. Viktiga verktyg saknas överlag för att kunna göra kontroller och reell möjlighet att vidta åtgärder. Förödande för arbete mot arbetskriminalitet och välfärdsbrott.
Grymt besviken på detta uppskjutande med 3 (!!!) år. Hoppas verkligen att tjänsten då också överträffar allas förväntningar!