Upphandlingsdialog Dalarna, UDD, är en satsning vars syfte är att få fler små och medelstora företag ska delta i offentlig upphandling.
En viktig uppgift är att ordna utbildningar för företagare som vill lära sig mer om att göra affärer med offentlig sektor.
Sedan starten 2016 har närmare 350 Dala-företag deltagit i kurserna, varav ungefär 80 procent män.
I februari 2022 ordnas den första anbudskursen som vänder sig enbart till kvinnor.
Kerstin Angberg-Morgården berättar att upptakten var att Tillväxtverket, som finansierar UDD till 50 procent, efterlyst satsningar riktade mot kvinnor.
– Men ju mer jag tänkt på det desto mer rätt känns upplägget, säger hon.
Anledningen är helt enkelt att andelen kvinnor som driver företag är så låg.
I Dalarnas ”bästa” kommun Mora är andelen 20 procent, enligt Kerstin Angberg-Morgården.
– Tanken med den här kursen är att locka deltagare som känner sig tryggare i en miljö med enbart kvinnor, säger hon.
Själva upplägget skiljer sig däremot inte från de vanliga anbudskurserna.
– Vi funderade på att rikta oss mot branscher där kvinnor som driver företag är vanligare, exempelvis vård. Men det föll på att Dalarna är en så liten region, Kerstin Angberg-Morgården.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer