Företaget, som ägs av Region Örebro och Region Västmanland, genomför upphandlingen med pris, livscykelperspektiv, resenärsupplevelse och förarmiljö som några viktiga utvärderingskriterier.
– För oss är det givetvis väldigt viktigt att våra förare har en bra arbetsmiljö. Därför kommer ett av bedömningskriterierna handla om just det. säger Martina Lindblom Alanko, hållarbarhets- och inköpschef på Svealandstrafiken, i ett pressmeddelande.
– Vi vill säkerställa att föraren utsätts för så få störande inslag som möjligt – att det är en trygg och säker miljö och att möjligheten till att ergonomiskt anpassa den är så stor det bara går. Vi kommer därför utvärdera förslagen i tät dialog med förarna och de fackliga företrädarna för att få till en så bra lösning som möjligt.
Upphandlingen har 16 maj som sista anbudsdag med sikte på leverans av bussar från nästa höst. Förutom de 46 bussarna, där krav ställs på minst 20 mils räckvidd och möjligheter till snabbladdning, kommer Svealandstrafiken att avtala om option för ytterligare 30 elbussar.
Svealandstrafiken kräver också att leverantören ska ha hållbara och öppna leveranskedjor, ett område där Skånetrafiken och Västtrafik varit något av föregångare.
Bussarna ska gå i stads- och regiontrafik samt nya BRT (Bus rapid transit), stadstrafiken med särskilda busskorridorer och högre turtäthet som planeras i Örebro.
– Det känns väldigt bra att upphandlingen nu är ute på marknaden, och jag ser verkligen fram emot att få ta del av leverantörernas lösningar. Vi har varit väldigt noggranna i förarbetet där vi bland annat använt olika referensgrupper för att säkra att underlaget håller den höjd vi önskar.
-Utöver det har vi även genomfört en leverantörsdialog med tio leverantörer på marknaden för att få en bättre bild av vilka fordonslösningar som finns på marknaden och hur dessa kan uppfylla våra mål och behov, säger Martina Lindblom Alanko.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer