Många företagare upplever osund konkurrens från den offentliga sektorn, enligt en ny rapport från arbetsgivarorganisationen Almega.
I Umeå har kommunen tagit fram en tydlig process för att hantera sådana frågor.
Missnöjda företagare erbjuds vända sig till näringslivskontoret med en anmälan.
– Vi börjar med att höra av oss till aktuell verksamhet för att se om vi gemensamt kan komma fram till en lösning, säger näringslivsutvecklaren Tommy Eriksson.
Räcker det inte med dialog förbereder näringslivskontoret ärendet och presenterar det för kommunens företagarråd, som leds av organisationen Företagarna.
– Där får vi deras input till ett förslag på lösning. Därefter lyfter vi frågan till kommunstyrelsens näringslivs- och arbetsutskott för att få ett politiskt beslut i ärendet.
En central del i processen är löpande återkoppling till företagaren, som ges möjlighet att vara med och påverka information och dialog.
– Det är viktigt med en tydlig väg framåt, säger Tommy Eriksson.
Tjänsten har funnits i ungefär ett år, men det är först nu som den marknadsförs på kommunens hemsida.
– I dag har vi ett pågående ärende, som jag tror kommer lösa sig med dialog. När vi nu gör tjänsten mer känd räknar jag med att fler hör av sig, säger Tommy Eriksson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer