Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
    • Expertsvar
    • LOU
    • Nya LOU
    • Förvaltningsrätten
    • Direktupphandling
    • Överprövning
    • Ramavtal
    • Juridisk krönika
    • Rättsfallsanalys
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Kompendier
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Platsannonsera
    • Annonsera

Så hittar du jobbet i sociala medier

KarriärAllt fler svenskar hittar drömjobbet via sociala medier. De nya kanalerna erbjuder exponeringsmöjligheter och en mer direkt kontakt mellan arbetsgivare och arbetssökande än vad som tidigare varit möjlig. Amy Tubtim Gudjonsson, Talent Attractor på Randstad, förklarar hur du kan effektivisera ditt arbetssökande med hjälp av sociala medier.

| 2020-05-29

– Låt jobben komma till dig. Om du ska söka nytt jobb finns det många anledningar att se över din digitala profil. De ständigt växande sociala medierna erbjuder stora möjligheter till exponering och det vore fel att inte utnyttja dem, menar Amy.

– På nätet har du möjlighet bygga ditt varumärke och marknadsföra dig själv på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. På yrkesnätverket LinkedIn kan du publicera ditt CV och information om dig själv, vilket i princip gör att du kan söka jobb passivt. Du kan låta jobben komma till dig istället för tvärtom, fortsätter hon.

De möjligheter till passivt arbetssökande som LinkedIn erbjuder innebär också att du inte behöver vänta med att söka jobb till du står utan arbete. Du kan ställa in din profil så att du visar för rekryterare att du har ett jobb, men är öppen för nya erbjudanden.

Var konkret och tydlig

Enligt Amy Tubtim Gudjonsson finns det ett par saker du bör tänka på om du vill utannonsera att du söker nytt jobb via sociala medier.

– Det första du ska tänka på är att välja den kanal som passar dig bäst. Om du har många följare på Twitter eller Instagram ska du såklart utnyttja det, men annars är Facebook och LinkedIn både de mest populära och de effektivaste vägarna att gå. Det är också oftast där du har den mest formella och professionella profilen, säger hon.

Om du väljer att gå ut med att du söker nytt jobb via din Facebooksida kan det vara bra att veta hur rekryterare går till väga när de söker kandidater.

– De är viktigt att tänka på sökbarheten. Skriv inte bara: “Jag söker nytt jobb”, utan var exakt och använd de ord som rekryteraren kommer använda när de söker kandidater. I vilken bransch söker du jobb? I vilken stad? Vilka jobbtitlar är aktuella? Se till att de frågorna är besvarade.

Din annons bör också innehålla en kort beskrivning av dig själv och din arbetslivserfarenhet. Även här gäller det att vara tydlig och konkret, menar Amy.

– De sociala medierna gör ju också att konkurrensen med andra arbetssökande blivit hårdare, så det gäller att vara konkret. Berätta vad du gjort, vad du kan och vad du vill, och se återigen till att du tänker på sökbarheten – använd dig av fackterminologin.

Din facebookstatus behöver varken vara ett komplett CV eller ett personligt brev. Se den snarare som ett lockbete som kan få rekryteraren att ta kontakt med dig.

– Som sagt, håll din annons kort och koncis. Se istället till att det finns en länk där arbetsgivaren kan hitta ditt CV och en längre presentation av dig själv, förslagsvis länkar du till din LinkedIn-profil. Du ska naturligtvis be dina vänner dela din status, men ännu viktigare är att posta den i de stora facebookgrupperna för din bransch. Sen kan du låta arbetsgivarna ta nästa kontakt.

Vårda din digitala profil

Kanske är du en av dem som har en Facebooksida eller en Instagram med bilder som inte alltid visar din mest professionella sida. I så fall är du knappast ensam, men det kan vara klokt att tänka på vilken bild du vill att dina framtida arbetsgivare ska få av dig. Du bör räkna med att de kommer googla ditt namn, förklarar Amy.

– Idag gör nästan alla arbetsgivare det, vilket inte är så konstigt. Som rekryterare vill du ha så mycket information du kan få. Det ska dock sägas att vi rekryterare är medvetna om hur de olika sociala medierna fungerar och har överseende med en viss typ av material. Men det ska egentligen inte behöva vara ett problem. Idag kan du ställa in dina sociala media profiler så att du har kontroll över vilket material som är publikt och vilket material som delas med dina vänner. Använd den möjligheten.

Artikeln kommer ursprungligen från Randstads karriärblogg.

Läs mer: KarriärKarriärnyheter

Redaktionen

red@uh24.se

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Fler nyheter

Tranås kommun utreds igen

Efter en anonym anmälan återupptar Konkurrensverket den nedlagda utredningen av Tranås kommuns affärer med delvis kommunägda bolaget Tranås United.

Så mycket tjänar upphandlare

42 436 kronor i månaden. Så hög är medellönen för upphandlare i kommuner och regioner. Men skillnaden mellan olika delar av landet är stor.

Trafikverket häver jättekontrakt

Trafikverket häver kontraktet med entreprenören som bygger deletapp Haga, i Västlänken i Göteborg. Huvudskälet är omfattande och tilltagande förseningar.

Andel prövningar ned 20 procent

Andelen överprövningar minskade med 20 procent från 2020 till 2021. Det visar statistik från Upphandlingsmyndigheten.

Lämnar UHM för advokatfirma

Karriär

Upphandlingsmyndighetens chefsjurist Anders Asplund går till en advokatfirma som byggts upp av Konkurrensverkets tidigare chefsjurist Per Karlsson.

Foto: Stockholms stad och Mostphotos

Tar strid mot kriminella

Stockholms stad har tröttnat på yrkeskriminella som skor sig på stadens upphandlingar. Nu ska personal som arbetar med utbetalningar utbildas för att upptäcka fel.

Lediga jobb

Strategisk inköpare till Specialpedagogiska skolmyndigheten

IT-upphandlare till Haninge kommun

Sugen på att bli upphandlings­konsult inom IT eller bygg?

  • Strategisk inköpare till Arbetsförmedlingen
  • Bolagsjurist till Adda
  • Kategoriledare till Statens fastighetsverk
  • Verksjurister till säkerhetspolitisk myndighet
  • Kvalificerad Inköpare till vårt huvudkontor i Borlänge
  • Upphandlingschef till Nässjö kommun

Senaste nyheterna

Tranås kommun utreds igenTranås kommun utreds igen
Så mycket tjänar upphandlareSå mycket tjänar upphandlare
Trafikverket häver jättekontraktTrafikverket häver jättekontrakt
Andel prövningar ned 20 procentAndel prövningar ned 20 procent
Lämnar UHM för advokatfirmaLämnar UHM för advokatfirma
Tar strid mot kriminellaTar strid mot kriminella
Strängnäs styr med serierSträngnäs styr med serier
”Varde kategoristyrning””Varde kategoristyrning”
ANNONS FRÅN UPPHANDLING24

Lär dig skriva bättre avtal

Avtalet är kärnan i affären och avtalsrätten i sig regleras inte i LOU. Därför är det viktigt att du som upphandlare sätter dig in i hur du formulerar korrekta avtal och vad du bör tänka på för att säkerställa en bra affär.

Senaste kommentarerna

  • Ingen likabehandling i FalkenbergVänskapskorruption
  • Ingen likabehandling i FalkenbergDetta är inget annat än vänskapskorruption och skall också behandlas som det, det är ju uppenbart att den aktuella leverantören...
  • Nu startar lönekartläggningenÄr redan prenumerant.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergLite slarvigt formulerat av mig. De delarna i händelsekedjan - 9/4 och 18/5 - har uppdaterats.
  • Ingen likabehandling i FalkenbergSakfrågan tycks vara ställd bortom allt tvivel, men jag har en undran kring rapporteringen. "FF:s anbud ligger över kommunens kostnadsram...

Aktuella utbildningar

  • Anbuds­utvärdering | 7 mars 2023 – 1 plats kvar
  • Agil upphandling | 9 mars 2023
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 14-15 mars 2023
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 16 mars 2023
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 21 mars 2023
  • Förhandling som redskap inom offentlig upphandling | 22 mars 2023
  • Praktisk avtalsrätt inom LOU och LUF | 23 mars 2023
  • Kvalificerad IT-upphandlare | 29-30 mars 2023
  • LOU på två dagar | 19-20 april 2023
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | 3 maj 2023
  • Hållbar upphandling | 10 maj 2023
  • Leda upphandlingar effektivt | 11 maj 2023
GUIDE UPPHANDLA MODULER

Guide–upphandla moduler

Ladda ner kostnadsfritt >
Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Läs hela den 13-sidiga pdf:en och få tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister.

Få vårt nyhetsbrev

Håll dig informerad om de senaste nyheterna inom offentlig upphandling! Prenumerera på Upphandling24:s kostnadsfria nyhetsbrev.

Prenumerera, nyhetsbrev
Typ av verksamhet *
Specialområde
Jag godkänner att mina uppgifter lagras (integritespolicy) *

RSS Analyser från Inköpsrådet

  • Ingen fråga, ingen skada
  • Fler nyheter som påverkar it-avtal
  • Ursäkta, vad är klockan? (Del 2)
  • Kontraproduktiv begäran om sekretess
  • Bevis krävs för ”Hamburgundantaget”
  • Nytt år, nya möjligheter!
  • Ha en plan för den digitala revolutionen
  • Skynda långsamt?
  • Negativt pris kan också vara ett pris
  • Tillsammans kan vi få cirkulär ekonomi

Om Upphandling24

Upphandling24 ges ut av PMP Public Media Partner AB. Ansvarig utgivare: Helle Kierkegaard

Kontaktuppgifter

Postadress: Upphandling24, c/o Garamond, Mariebergsgatan 15, 112 19 Stockholm
Besöksadress: Tegnérgatan 39,  Stockholm

Länkar

Personuppgiftspolicy »
Prenumerera på nyhetsbrev »
Annonsera »