Linköping är först ut av landets större kommuner att välja Googles samarbetsplattform G Suite.
– Att vi i och med en öppen upphandling kunde landa i en ny leverantör med en ny lösning har förankrats i alla förvaltningsledningsgrupper och kommunledningsgruppen. Det är nu en spännande resa framför oss, säger Linköpings kommuns digitaliseringsdirektör Jakob Algulin till Computer Sweden.
Linköping valde leverantören Devoteam vars Google-lösning kostar 31 miljoner kronor under åtta år. Som jämförelse låg det mest fördelaktiga Office 365-erbjudandet på 171 miljoner kronor.
Devoteams säljchef Alexander Popovic beskriver affären som ett stort genombrott i Sverige för Google inom den offentliga sektorn.
– Att Linköping nu går emot strömmen och väljer G Suite istället för Office 365 borde få många andra kommuner att reflektera över sina val, säger han till Computer Sweden.
Totalt är det 12 500 användare som omfattas av Linköpings kommuns nya avtalet. Planerad driftstart är november 2020.
Sedan tidigare använder även kommunerna Salem, Flen och Hagfors Googles G Suite.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer