Att upphandla it är komplext med speciella utmaningar, inte minst gällande säkerhet.
Petter Ulander är vd på konsultföretaget AdviceU som utvecklat en beprövad metodik för att tillämpa LOU/LUF vid it-upphandlingar.
– Går man in med rätt förutsättningar tycker vi att LOU är ett bra verktyg som skapar ordning och reda i hur upphandlingen ska bedrivas. Vi har närmare till måluppfyllelse då vi kan ha en dialog och prata med leverantören av ett komplext it-system, enligt de regler som är uppsatta i LOU, säger han.
Det finns en rad fallgropar inom teknik, ekonomi och juridik för it-upphandlare, konstaterar Petter Ulander.
Ofta kräver upphandlingen en djup förståelse för komplexa produkter och tjänster och hur de ska implementeras för att uppnå leverans enligt kravställning. Något som ställer höga krav både på det förberedande analysarbetet och processerna för införande.
För att bli en framgångsrik it-upphandlare behöver man däremot inte kunna teknik på dator- och nätverksnivå.
– Men man behöver ha den kompetensen involverad i en projektgrupp, säger Petter Ulander, som konstaterar att det är många olika perspektiv som måste vävas in vid en it-upphandling.
Allt från rent tekniska krav och funktionskrav till säkerhetsmässiga krav.
– Det kan exempelvis vara krav på att hantera känslig information och då behöver man känna till hur det ska hanteras, säger Petter Ulander.
Petter Ulanders bästa tips för att lyckas med it-upphandlingen
* Beskriv tydligt på funktionsnivå vad det är du vill köpa.
* Var noggrann vid utvärderingen så att du verkligen får den leverans som du ställt krav på.
* Se till att avtalet innehåller tydliga beskrivningar av leveranskontroll så att du kan kontrollera att du fått levererat det du faktiskt har köpt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer