Sommaren 2011 ingick Sundsvalls kommun ett avtal om skötsel av utemiljö, fastighets- och parkmark. Avtalet förlängdes vid två tillfällen och slutade gälla i november 2018.
Men i stället för att göra en ny upphandling ingick kommunen ett nytt avtal med den tidigare leverantören för sommarsäsongen 2019.
Värdet på kontraktet uppgick till cirka 12 miljoner kronor, något som enligt Konkurrensverket är en otillåten direktupphandling.
Konkurrensverket vänder sig därför till Förvaltningsrätten i Härnösand och yrkar att Sundsvalls kommun ska betala 900 000 kronor i upphandlingsskadeavgift.
Sundsvalls kommun har inga invändningar i sak utan förklarar att man på grund av interna omständigheter inte hunnit slutföra en upphandling.
Däremot väljer kommunen att lyfta att man varit “ytterst transparent” och arbetat stödjande gentemot Konkurrensverket, enligt Sundsvalls Tidning.
Något som borde ge lägre böter, enligt kommundirektör Åsa Bellander.
“Vår förhoppning är att Konkurrensverket har tagit med i sin beräkning av upphandlingsskadeavgift att kommunen aktivt har bidragit till att genomföra en snabb granskningsprocess”, skrev hon.
Detta får dock kalla handen från Konkurrensverket:
”Konkurrensverket ser mycket positivt på att upphandlande myndigheter bidrar i verkets utredningar. En upphandlande myndighet har dock enligt 22 kap. 3 § LOU en skyldighet att tillhandahålla de upplysningar som tillsynsmyndigheten begär för sin tillsyn och detta kan därför inte föranleda en lägre avgift”, skriver verket i sin ansökan.
Olof Nyberg, tillförordnad inköpschef på Sundsvalls kommun, beskriver situationen som olycklig.
– Vi är sena eftersom vi har hamnat i en olycklig situation. Vi blev försenade i upphandlingsarbetet och har inte haft tillräckligt bra kontroll på processen. Det är många delar inom Sundsvalls kommun som är involverade. När vi blev varse om situationen och var vi befann oss i processen satte vi till de resurser vi kunde inför den kommande upphandlingen, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer