Två deltagare per myndighet deltar i programmet, som hade uppstartsträff 25 mars.
-Det är både mindre och större myndigheter. En gemensam nämnare är snarare att man påbörjat arbetet med e-handel och att det stannat upp av olika anledningar. Nu behöver man lite inspiration och skjuts för att komma vidare, säger Carolina Kårén, projektledare på Statens servicecenter.
Vad kan vara anledningen till att man inte kommer vidare på egen hand?
-En vanlig faktor är att man inte känner till systemets alla funktioner, men det kan även vara en resursfråga som sätter hinder. Vi hoppas att utvecklingsprogrammet kan sätta fokus inom de deltagande kundmyndigheterna att jobbar man med detta och har satt upp tydliga mål så kommer det att ge fördelar med en effektivare verksamhet.
Statens servicecenter har upphandlat Visma proceedo för att leverera tjänster inom e-handel till statliga myndigheter och det nya utvecklingsprogrammet har varit efterfrågat bland kundmyndigheterna.
-Vi har fått säga nej i den här omgången till en del kundmyndigheter som önskat delta. Tio myndigheter har vi bedömt som lagom för att stimulera det nätverksskapande mellan myndigheter som vi hoppas på, säger Carolina Kårén.
Tanken var att erbjuda programmet ifjol våras, men pandemin har gett ett års försening och med ett upplägg som nu bygger på skype-möten.
Statens servicecenter räknar med att utvecklingsprogrammet ska gå i mål i november efter ett tiotal träffar samt workshops.
-Vi arbetar med fyra huvudblock som täcker mål och strategier för både programtiden och ett tvåårsperspektiv, problemlösning och verktyg om de möjligheter som it-stödet ger samt efter sommaren uppföljning och stöd där även leverantören kommer att medverka. Sedan avslutar vi med att stämma av måluppfyllelse i november.
På ”lärandesidan” samverkan Statens servicecenter med Statens inköpscentral, Upphandlingsmyndigheten och Försäkringskassan för att ge inspiration på området.
-Vår roll ska inte bara vara att leverera it-stödet till kundmyndigheterna utan även att stödja så att man får ut mesta möjligt av systemet. Alla ser fördelarna med rätt använd e-handel: effektiviseringsvinster där det blir lätt att göra rätt, en tydligare process som leder till högre avtalstrohet samt bättre analysmöjligheter genom automatiserade flöden och kontroller, menar Carolina Kårén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer