Skip to content
  • Om oss
  • Kontakta oss
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera
Upphandling24
  • Nyheter
    • Debatt
  • Karriär
    • Lönestatistik
    • Lediga jobb
    • Månadens profil
    • Platsannonsera
    • Student
    • Utbildningar
  • Konferens
  • Utbildning
    • AI för upphandlare
    • Avtalsförvaltning
    • Entreprenadupphandling och AMA AF
    • Kvalificerad entreprenadupphandlare
    • Kvalificerad IT-upphandlare
    • Leda upphandlingar effektivt
    • LOU på två dagar
    • Ramavtal
    • Robusta IT-avtal
    • Säkerhetsskyddad upphandling
  • Nätverk
    • Upphandlare
    • Avtalsuppföljning
    • Entreprenadupphandlare
    • IT-upphandlare
  • Om oss
    • Om oss
    • Kontakta oss
    • Nyhetsbrev
  • Annonsera
    • Annonsera
    • Platsannonsera

Sekretess för anbud – anbudsgivare bedöms olika?

Juridisk krönikaHur viktig är anbudsgivarens egen uppfattning för den upphandlande myndighetens sekretessprövning av ett anbud? Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå, anser – inte minst med beaktande av Högsta förvaltningsdomstolens praxis – att den i vissa fall kan ha avgörande betydelse.

| 2018-11-26
Fredrik Linder och Mikael Dubois, Hamilton Advokatbyrå.

Hanteringen av sekretessfrågor i upphandlingar är föremål för ständig debatt. Detta med all rätt, då frågan är av stor vikt för både leverantörer och upphandlande myndigheter.

Frågan präglas också av motstående intressen; å ena sidan måste det finnas möjlighet till insyn i hur offentliga upphandlingar genomförs, och å andra sidan måste leverantörer kunna förlita sig på att företagshemligheter och annan känslig information inte lämnas ut till konkurrenter (eller till allmänheten).

Den bestämmelse i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL) som typiskt sett blir tillämplig i fråga om uppgifter i ett anbud är 31 kap. 16 § OSL, som ger skydd för en enskild som trätt i affärsförbindelse med en myndighet (till exempel en anbudsgivare i en upphandling).

En viktig del av sekretessproblematiken är hur den upphandlande myndighetens sekretessbedömning enligt denna bestämmelse faktiskt ska gå till, och vilka parametrar som ska tas i beaktande. Inom ramen för denna bedömning finns såväl objektiva som subjektiva moment.

Om bedömningen inte rör den typ av uppgifter som omfattas av 31 kap. 16 § OSL – det vill säga uppgifter om den enskildes affärs- eller driftförhållanden – så har myndigheten aldrig rätt att vägra utlämnande av uppgifterna med stöd av denna bestämmelse. Denna del av bedömningen är således ett exempel på ett objektivt moment.

Det som är avgörande för om sekretess föreligger i det specifika fallet för en uppgift om den enskildes affärs- eller driftförhållanden är emellertid ”om det av särskild anledning kan antas att den enskilde lider skada om uppgiften röjs”.

Skadebedömningen innehåller alltså ett subjektivt moment, då bedömningen är relaterad till skada för den enskilde i den aktuella situationen. Utifrån ordalydelsen i 31 kap. 16 § OSL kan alltså samma typ av uppgift omfattas av sekretess eller vara offentlig, beroende på hur skadebedömningen faller ut i det specifika fallet.

I HFD 2016 ref. 17 ställdes frågan om individuell skadebedömning på sin spets. I den aktuella upphandlingen hade anbudsgivare A begärt sekretess för bland annat uppgifter om bolagets konsulter och kunduppgifter. Anbudsgivare B hade begärt sekretess för namn och kontaktuppgifter på bolagets konsulter, men inte för dess kunduppgifter.

Beträffande anbudsgivare A gjorde HFD bedömningen att namn på kunder i bolagets konsultprofiler omfattades av sekretess.

Vad avser anbudsgivare B anförde emellertid HFD att bolaget inte begärt sekretess för namnen på kunder, och att det därför saknades skäl att anta att anbudsgivare B kunde ”komma att lida skada om uppgifter i konsultprofilerna som rör dess kunder röjs”.

Sekretessbedömningen avseende en och samma typ av uppgift – namn på kunder – bedömdes således olika av HFD beroende på om bolaget i fråga begärt sekretess för uppgiften eller inte. Liknande bedömningar har också gjorts av kammarrätterna i efterföljande avgöranden (se till exempel Kammarrättens i Stockholm dom av den 25 juni 2018 i mål nummer KST_3828-18, beträffande uppgifter om underleverantörer).

Att en individuell skadebedömning ska göras är enligt vår uppfattning fullt rimligt. Ett visst bolag kan betrakta kunduppgifter som mycket känsliga uppgifter, medan ett annat bolag vill offentliggöra information om tidigare kunder för att t.ex. attrahera nya uppdrag.

Vi vill understryka att vad som anförs i en anbudsgivares sekretessbegäran inte är ensamt avgörande för sekretessbedömningen – myndigheten ska alltid göra en noggrann sekretessprövning av varje enskild uppgift. Det kan dock argumenteras för att det i vissa fall är omöjligt för en myndighet att göra en korrekt skadebedömning utan att känna till leverantörens uppfattning.

Bedömningen i HFD 2016 ref. 17 och efterföljande kammarrättsavgöranden visar också att anbudsgivarens egen uppfattning är av stor betydelse. Enligt vår erfarenhet är utformningen av anbudsgivarens sekretessbegäran dessutom i praktiken ofta helt avgörande för vad som faktiskt lämnas ut av myndigheten.

Vi rekommenderar upphandlande myndigheter att efterfråga en sekretessbegäran från anbudsgivarna redan i upphandlingsdokumenten. Vårt råd till leverantörer är att noga överväga vilka uppgifter i anbudet som är känsliga, begära sekretess för dessa uppgifter och motivera sin begäran på ett tydligt sätt.

Läs mer: JuridikJuridisk krönika

Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Senaste inläggen

  • Svartlistning håller brottsliga företag borta
  • Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
  • Halv S-seger om UE-tak
  • Sidbyte skakar om i Säter
  • Jagar goda affärer

Lediga jobb

SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!

Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet

Upphandlingsjurist till Skånes Kommuner

Avtalscontroller med hållbarhetsfokus

Vi söker en samhällsintresserad upphandlare till vårt team

  • Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
  • Enköpings kommun söker strategisk inköpare/upphandlare

Senaste nyheterna

Svartlistning håller brottsliga företag borta
Reserverade kontrakt och hotet mot den fria konkurrensen
Johan DanielssonHalv S-seger om UE-tak
Sidbyte skakar om i Säter
Henning RichardssonJagar goda affärer
Sofia Mårtensson“Uppfyller inte lagens krav”
LOU:s svåraste uppdrag?
NCC-byggeLyfter fram dolda rabatter
SiS söker en erfaren upphandlare som vill göra skillnad på riktigt!
Kinnarps v.49
KKV-förslag för ökad kvalitet
Upphandlare till Statens inköpscentral på Kammarkollegiet
AF:s leverantörer får grönt ljus
Nytt försök upphandla elreserv
KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Blir du Årets inköpare?
GöteborgVill straffa för upphandlingsfel
Strategiska inköpare till Nynäshamn kommun – två tjänster
Kräver dialog och uppföljning
Får granska överdebitering
ANNONS FRÅN INDUS OCH EXPANDIA

Guide: Upphandla moduler

Upphandling24 har tillsammans med bolag i branschen tagit fram en guide för att upphandla moduler. Här får du tips och råd från upphandlare, leverantörer och jurister. Ladda ner kostnadsfritt >

Mest visade inlägg

  • KKV-förslag för ökad kvalitet
  • LOU:s svåraste uppdrag?
  • Vill straffa för upphandlingsfel
  • Får granska överdebitering
  • KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
  • “Uppfyller inte lagens krav”
  • Lyfter fram dolda rabatter
  • Kräver dialog och uppföljning
  • Nytt försök upphandla elreserv
  • Konsulterna tog över Sigtuna

Läsarnas åsikter

Ebba Meland : Hitta din praktikplats med Upphandling24!
Hej, Mitt namn är Ebba Meland och jag studerar till Offentlig Inköpare på Yrgo. Inom ramen för min utbildning söker…
H : Konsulterna tog över Sigtuna
Ingen är väl förvånad? Och Sigtuna är knappast ensamma heller. Det är på tiden att detta börjar tas upp till…
Gustaf : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Arian, återigen bra och välskrivet. Det här med avtalsuppföljning är ju såklart synnerligen viktigt. Funderar en hel del själv hur…
Arian : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
Alexander - Vi behöver inte vara överens. Har du någon konkret och bra feedback är du välkommen att kontakta mig.…
Alexander : KRÖNIKA: Avtalsuppföljning – kommunens “riktiga vinterdäck”
"För vinteravtal är som mjölk. De är som bäst när de är nyöppnade, men blir snabbt sura om man låter…
Richard : Kräver dialog och uppföljning
Välkomna in i matchen om man som myndighet inte redan jobbar så. Jag trodde det var en självklarhet att alla…
Senior : Kräver dialog och uppföljning
Intressant inspel av Ulrica. Jag tolkar det som att medlemmarna i Almega inte själva kan avgöra till vilket pris de…
Alexander : Kräver dialog och uppföljning
Vilket originellt och briljant inspel, tack Ulrica!
Optimisten : Får granska överdebitering
Börjar vi ana slutet på den sunkiga modellen med dolda rabatter/kickbacks - det vore ju verkligen på tiden! Bra jobbat…
Kemexperten : Från skog till hallar
Det är inspirerande att se satsningar som stärker föreningslivet och skapar långsiktiga möjligheter för både ungdomar och elitutövare. Möjligheten att…

Aktuella utbildningar

  • LOU på två dagar | 2-3 december
  • Säkerhetsskyddad upphandling | 4 december
  • Få fart på er avtals­förvaltning | 10 december (distans)
  • AI för upphandlare | 29 januari 2026
  • Kvalificerad entreprenad­upphandlare | 10-11 mars 2026
  • Leda upphandlingar effektivt | 12 mars 2026
  • Entreprenadupphandling och AMA AF | 27 april 2026
  • Kvalificerad IT-upphandlare | Våren 2026
  • Robusta IT-avtal | Våren 2026
  • Ramavtal – fördjupnings­kurs | Våren 2026