Upphandlingar som läggs på is till följd av coronakrisen förstärker lågkonjunkturen. Det varnar flera företrädare för näringslivets organisationer för.
Elin Sobczak, som driver konsultföretaget Sobczak and Partners, uppmanar nu upphandlande enheter att rationalisera i upphandlingsunderlaget för att snabba på processen.
– Man behöver se över hur man kan göra saker och ting enkelt, säger hon.
Här är hennes sju punkter för snabbare upphandlingar:
1. Förhandsannonsera vilka upphandlingar som kommer närmaste månaden. Företag kan då planera in sin verksamhet och förhoppningsvis slipper man förlänga annonseringstiden.
2. Undvik krångliga utvärderingsmodeller där fokus blir på spelteori och inte på kvalitet och leveransförmåga. Det kommer också minska tiden för utvärderingen och benägenheten till att överklaga.
3. Anta fler leverantörer enligt rangordning eller genom en fördelningsmatris för att säkerställa inleveranser och för att fler företag får möjlighet att leverera. Slopa ensamrätten för ett kontrakt.
4. Värdera vilka krav som är relevanta i kvalificeringen. Krav på referensuppdrag blir exempelvis irrelevant när en vodkatillverkare ställer om till handsprit.
5. Överlåt till företag att bevisa sin tekniska förmåga och kapacitet istället för att ställa snäva skallkrav som skapar inlåsningseffekter och utesluter företag.
6. Kräv inte in dokumentation som kommer att vara svår att nå. Flera tillverkare finns i andra delar av världen som också sitter och jobbar hemifrån eller är rentav i karantän.
7. Innovation och kreativitet i form av att något ska upphandlas på ett helt nytt sätt får helt enkelt vänta. Dessa projekt är tidskrävande, tar flera personella resurser i anspråk, dessa personer kan istället fokusera på inköp som behövs till kärnverksamheten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer