Under perioden 2019-2022 kommer busstrafik för minst 100 miljarder kronor att upphandlas. Det visar en sammanställning från branschorganisationen Sveriges Bussföretag.
Samtidigt väntas coronakrisen ge minskade biljettintäkter på uppemot 7,5 miljarder kronor fram till årsskiftet, och att det kan komma att bli lika illa 2021.
Nu varnar Sveriges Bussföretag för att det minskade kollektivtrafikresandet och stora intäktsförlusterna leder till en nedåtgående spiral med indragna turer och nedlagda linjer.
– Vi förstår de svårigheter landets regionala kollektivtrafikmyndigheter har att mitt under brinnande pandemi planera för kollektivtrafiken under kommande tio år. Samtidigt är det nu vi har möjlighet att dimensionera för ett robust system för kollektivtrafik som möter samhällets behov av klimatsmarta resor, minskar trängseln i våra städer och bidrar till en omställning fullt ut av transportsektorns klimatpåverkan, säger Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Visst kommer de ändringar i resmönster vi sett under pandemin att påverka vårt sätt att arbete, studera och resa även efter crona, menar hon.
– Samtidigt kan konsekvensen kan mycket väl bli att vi reser mer koncentrerat vissa tider och avstår från att resa andra tider, som i samband med veckoslut. Då behöver kollektivtrafiken fortfarande dimensioneras för många resenärer i peaktid och det kräver ett robust system som helhet, säger Anna Grönlund.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer