För att få ett djupare samarbete med leverantörerna efterfrågade Skånetrafiken förslag på förbättringar och idéer i anbuden. Intresset hos leverantörerna var stort och nu är upphandlingen klar. Avtal har tecknats med tre trafikföretag som ska ta hand om fem olika trafikuppdrag som omfattar busstrafiken i Helsingborg, Hässleholm, Landskrona, Trelleborg och Österlen och rör sig både om stadsbuss- och regionbusstrafik.
– Vi har i upphandlingen försökt utgå från att få till ett tydligare samarbete med leverantörerna och göra dem mer delaktiga. De har fått ge sina tankar och idéer om hur vi ska kunna samarbeta bättre, säger Ewa Rosén, upphandlingsspecialist på Skånetrafiken.
Och reaktionerna från trafikföretagen lät inte vänta på sig. 11 företag kvalificerade sig i första fasen och nio av dem lämnade sedan anbud, Veolia Transport, Swebus, Buss i Väst, Arriva Sverige, Bergkvarabuss, Buss Persson i Hammenhög, Busslink, Orusttrafiken och KarlssonBuss i Vaggeryd.
Vinnarna blev Veolia som fick tre av uppdragen och Swebus och Orusttrafiken fick varsitt.
– Vi var väldigt nöjda med Veolia, de hade verkligen tänkt efter och anpassat sig efter vår trafik.
I upphandlingen fick trafikföretagen lämna anbud på ett grundutförande som ska nå upp till en god kvalitetsnivå. De kunde även lämna handlingsplaner på hur de ytterligare kunde höja kvaliteten och få fler resenärer.
– Utöver grundnivån så kunde trafikföretagen beskriva hur de kunde höja kvaliteten ytterligare ett snäpp. Vi kan alltså avropa två olika optioner, en på kvalitetshöjning och en på ökat resande, där trafikföretagen får ett incitament bland annat i form av en ersättning för varje resenär som stiger på bussen, säger Bengt Nilsson.
De nya avtalen börjar gälla den 13 december 2009. Sammanlagt rör det sig om 89 stads- och regionbussar. 80 bussar är gasdrivna och är en del i Skånetrafikens mål att alla bussar ska drivas med fossilfria bränslen senast 2018.
– Vi vill i framtiden komma bort från synsättet där Skånetrafiken är beställare och trafikföretagen utförare, säger Ewa Rosén.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer