Syftet med centret att främja inköpsforskning genom att samla forskningsinsatser från olika akademiska institutioner. I ett första steg har samarbeten inletts med Handelshögskolan i Stockholm och Kungliga tekniska högskolan.
– Vår donation på 500 000 kronor säkerställer att vi kan etablera centrets verksamhet med en doktorandtjänst under de kommande tre åren. Vi räknar med att de första forskartjänsterna kan vara igång efter sommaren, säger Mattias Hultheimer, koncernchef för Effso Group.
Verksamheten kommer att bedrivas inom stiftelsen Marknadstekniskt centrum. Akademiskt ansvariga är professorerna Hans Kjellberg och Per Andersson vid institutionen för marknadsföring och strategi vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Sedan många år bedriver vi forskning om digitaliseringens effekter på affärsutveckling, affärsmodeller och organisering. Med ett nytt nationellt center för inköp ser vi stora möjligheter att koppla samman denna forskning med inköp, säger Per Andersson.
Han betonar att nya digitala teknologier som artificiell intelligens på bred front börjar förändra förutsättningarna för inköp.
– Ett nytt center för inköp kan bli en central nod för att utveckla viktig, ny kunskap om digitaliseringens effekter, säger Per Andersson.
Målet är att Effso Group ska få med sig fler bolag så att satsningen kan växlas upp, enligt Mattias Hultheimer
– Vi för vi dialoger med flera av Sveriges ledande företag för att kunna lägga grunden till en betydligt mer omfattande verksamhet. Så här långt är intresset relativt stort, säger han.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer