-En faktor bakom beslutet är att det finns ett flertal andra aktörer som anordnar stora konferenser om offentliga affärer och istället för att konkurrera där kan vi bidra med våra experter som externa talare, säger Åsa Olsson, kommunikationschef på Upphandlingsmyndigheten.
En annan nackdel som vägts in i beslutet är att en egen, stor konferens är resurskrävande. Åsa Olsson påpekar även på myndighetens webbplats att det är en utmaning att hitta en bra balans för att både locka och tillfredsställa alla.
I andra vågskålen har funnits fördelar med att kunna styra över en egen större arena som en årskonferens och att utvärderingar visar att den varit uppskattad.
Den senaste av totalt tre årskonferenser som myndigheten anordnat hölls i Stockholm i december ifjol och var även webbutsänd.
Planeringen är nu i full gång för den nya inriktningen.
-Vi vill erbjuda mer av fördjupning och riktade aktiviteter, men kommer precis som tidigare att dokumentera genom webbsändningar, säger Åsa Olsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer