–Vi kan konstatera att vi har ett flertal brister i vårt arbete med upphandlingar av konsulter. Detta område kräver förbättring, säger Fridolf Eskilsson (bilden) vd för det kommunägda bolaget med miljardomsättning och ansvar för bland fjärrvärmen i Jönköping.
-Under 2019 har vi startat och avslutat flertalet upphandlingar, bland annat bemanning och konsulter. Vi har kommit en bra bit på vägen men vi är inte felfria när det kommer till upphandling.
De båda småländska fallen har två gemensamma nämnare:
- Det är samma konsultföretag som anlitats.
- I båda fallen fick bolagen bråttom att lägga korten på bordet sedan lokala journalister begärt ut handlingar kring fakturor.
Jönköping Energi började anlita det aktuella konsultföretaget 2014 för tjänster kopplade till biogasverksamhet och först i början av 2016 fanns ett ramavtal på plats.
Enligt energibolaget har konsultföretaget fakturerat för 26 miljoner kronor med endast 10 miljoner kronor inom upphandlat ramavtal.
–Upphandlingen av ramavtal startade för sent och där gjorde vi fel, säger Fridolf Eskilsson.
Jönköpings Posten uppger dessutom att bolaget anlitat två andra konsultbolag för total fem miljoner kronor utan upphandling.
I Eksjö handlade om konsulttjänster för 6,7 miljoner kronor. Fyra politiker och en kommunal vd har tvingats lämna sina uppdrag som en konsekvens av att varken LOU eller interna riktlinjer följdes.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer