Göteborgs kommunägda nöjesjätte tvingas nu till en ny upphandling sedan Kammarrätten funnit att den tidigare inte varit tillräckligt transparent, rapporterar Göteborgs Posten (GP).
I potten: årliga intäkter på omkring fem miljoner kronor.
Men stor betydelse har också att kunna sola sig i glansen av en branschjätte med en omsättning på miljardnivå och tre miljoner besök årligen.
–Det är inga astronomiska siffror, men de är tillräckligt stora för oss och för vår konkurrent. Det är en viktig kund såklart, och det är mycket prestige i att ha Liseberg som kund, säger Per Sundling, vd för Lidköpingsföretaget Sundlings, till GP.
Upphandlingen gäller olika former av snacks som sockervadd och popcorn.
Sundlings har idag avtal med Liseberg för att leverera snacks, men blev förlorade part efter en upphandling för en ny fyraårsperiod när Popz – den andra stora leverantören inom Sverige – tilldelades uppdraget.
Men Sundlings valde att ta ärendet vidare till domstol och efter ett bakslag i förvaltningsrätten har kammarrätten gått på företagets linje.
Sundlings menade att kriterierna om kvalitet och miljökrav inte stämde, och att upphandlingsprocessen inte varit tillräckligt transparent.
-Just nu går vi bara omkring och tycker att det är helt otroligt att vi fick upprättelse. Vi hade fått veta att det bara är 25 procent av alla upphandlingsöverklaganden som går igenom. Så vi hade inte så stora förhoppningar. Men vi kände att vi gentemot oss själva och personalen var tvungna att visa att detta kunde vi inte gå med på, säger Per Sundling.
Liseberg tvingas nu till en ny upphandling och hoppas få ett nytt avtal på plats till sommarsäsongen 2020.
– Det är svårt att tänka på alla konsekvenser som kan uppstå vid en upphandling. Nu hade kammarrätten uppfattningen att det var otydligt gällande utvärdering av kvalitet och miljöledningssystem. Då får vi rätta oss och göra på annat sätt, säger Victoria Widborn, administrativ chef på Liseberg, till GP.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer