Det framgår av upphandlingsdokument gällande tjänstekoncessionen för ny operatör för driften av bilterminalen från 2026.
Nuvarande operatör Logent ports and terminals har driftat hamnen sedan 2011 och enligt kommunägda Göteborgs hamn med stor framgång där volymerna ökat med 60 procent till 267 000 fordon under 2023.
Tjänstekoncessionen värderas till 100 miljoner kronor per år. I ett pressmeddelande förklarar Göteborgs hamn sin inriktning att ”ju större investeringar man är beredd att göra som operatör, desto längre avtal är hamnbolaget berett att skriva”.
Magnus Nordfeldt, ansvarig chef på hamnbolaget, menar att den kommande operatören har stora möjligheter att med stöd från Göteborgs hamn skapa sin egen affär och utveckla nya transportupplägg, produktområden och kundsegment.
– Vi ser ett stort intresse så här långt och hoppas förstås på att så många kompetenta operatörer som möjligt ger sig in i matchen. Det finns en stor marknadspotential. Idag har hamnen cirka 36 procent av den svenska fordonsmarknaden, och vi ser fram emot att arbeta för en fortsatt ökning av den siffran tillsammans med kommande koncessionstagare, säger Magnus Nordfeldt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer