Sollentuna kommun har begärt att Frösunda ska åtgärda brister i tre boenden inom lagen om särskilt stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Frösunda menar att man åtgärdat bristerna medan kommunen anser att det tagit för lång tid att åtgärda briserna. Nu har kommunen och Frösunda beslutat att säga upp avtalen.
– Vi har inte längre ett förtroende för Frösunda och känner att det är dags att byta utförare, säger Anna-Lena Johansson (L), ordförande för vård- och omsorgsnämnden till Mitt i Hela Stockholm.
Kritiken kommer från kommunens kvalitetsuppföljning. Dessutom har det inkommit kritik både från personal på boendena och från anhöriga till de boende.
Frösunda har drivit boendet på Linnés väg sedan slutet av 2013. Sollentuna kommun ansåg i höstas att situationen förvärrats, trots att kritik riktats även tidigare. I början av januari fick Frösunda en varning av kommunen om vite ifall bristerna inte åtgärdades.
Bland annat har boendet haft lägre bemanning än vad avtalet med kommunen kräver. Dessutom har de, enligt kommunen brustit i sin skyldighet att rapportera avvikelser.
Sollentuna kommun pekar också på många chefsbyten och svårt att få kontinuitet. Kommunen anser att det tagit lång tid att åtgärda bristerna och när det väl har gjorts har nya brister tillkommit.
Frösunda Omsorg har tidigare angivit att rotorsaken till samtliga brister tycks vara att avtalet inte följs av chefer och medarbetare på samtliga enheter. Detta beror, enligt Frösunda på okunskap om avtalet och i vissa fall bristande förmåga. De anser att de gjort allt för att åtgärda bristerna.
Vidare anser de att deras syn på hur omsorgen ska utföras skiljer sig mot kommunens, framför allt vad gäller hur lång tid det kan ta att komma i ordning med brister.
– När man tar över en verksamhet blir det oroligt och stökigt en period. Kommunen tycker att det har gått för lång tid och har inte velat ge den tid det tar att komma tillrätta, säger Katarina Malmström, affärsområdeschef för Frösunda omsorg, till Mitt i Hela Stockholm.
Sollentuna förlängde trots sin kritik avtalet med Frösunda i april i år men skrev i sitt beslut att det var mycket nära att häva avtalet i januari. De veckovisa uppdateringarna från Frösunda, samt uppvisade förbättringar tillsammans med att en ny upphandling tar tid och innebär förändring för verksamheten, gjorde att Sollentuna ansåg att det var bättre alternativ att förlänga. Nu är alltså tonen en annan.
Det avslutade avtalet gör att arbetet börjar med att hitta en ny utförare så snart som möjligt. Det kan bli fråga om en direktupphandling för att lösa frågan.
– En vanlig upphandling tar ungefär ett år och här behöver vi komma loss snabbare för att säkerställa att de boende får den vård och omsorg de behöver, säger Anna-Lena Johansson till Mitt i Hela Stockholm.
I väntan på ny upphandling kommer Frösunda Omsorg att driva LSS-boendena.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer