Den spanska konkurrenten Comsa hade begärt överprövning med argumentet att Gülermak inte uppfyllt kravet på minst två referensprojekt, varav ett som totalentreprenad.
-Förvaltningsrätten anser att Trafiknämnden i Region Stockholm har haft fog för att anse att minst ett av Gülermaks referensprojekt var en totalentreprenad och att bolaget därmed uppfyller kravet. Det Comsa fört fram ger inte tillräckligt stöd för att ifrågasätta den bedömning som gjorts av den upphandlande enheten. Det finns sammanfattningsvis inte skäl för ingripande enligt LUF med anledning av det Comsa fört fram i målet, säger rådmannen Louise Molin Alfredsson efter dom i det aktuella målet (29364-19).
Gülermak tilldelades kontraktet – värt närmare 1,5 miljarder kronor – efter ett anbud med lägsta jämförelsetal utifrån pris och kvalitet. Företaget har sedan tidigare avtal med Trafikverket för uppdrag inom bland annat Västlänken i Göteborg.
Kistagrenen ska bli en del den utbyggda tvärbanan i Storstockholm för spårbunden kollektivtrafik.
Totalt handlar det om en åtta kilometer lång sträcka mellan Bromma flygplats och Helenelund som kommer att gå genom tre S-kommuner – Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.
Det aktuella området i den västra och norra delen av Storstockholm väntas få draghjälp av Kistagrenen till att expandera kraftigt med planer på närmare 17 000 nya bostäder.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer