Stockholms läns landstings (SLL) uppmärksammade upphandling av trafik i skärgården är en långdragen historia kantad av överklaganden. Vinnare blev Blidösundsbolaget, Utö Rederi och TRSM Group 1. TRSM tilldelades trafiken i norra och södra mellanskärgården. Sedan tilldelningsbeslutet gavs har kontrollen över TRSM Group 1 (med 51 procent av aktierna) tagits över av Gotlandsbolaget.
Kammarrätten beslutade att upphandlingen ska göras om på de områden som TRSM Group 1 ska trafikera.
Beslutet överklagades till Högsta förvaltningsdomstolen, men eftersom de inte gett prövningsrätt står kammarrättens utslag fast.
– Landstinget kan nu gå vidare som planerat med en ny upphandling för de tre trafikområden som blev överklagade. Vi kommer att återkomma med tidsplan för detta och Trafikförvaltningen är just nu i kontakt med alla inblandade leverantörer. Jag hoppas självklart att vi kan genomföra en ny och korrekt upphandling av de resterande trafikområdena så snabbt som det är rimligt och möjligt, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) till Norrtelje Tidning.
Nu väntar dock en annan typ av rättsligt efterspel.
Efter beslutet att göra om hela upphandlingen har Stockholms Sjötrafik beslutat sig för att stämma SLL på 40 miljoner kronor för fel i upphandlingen av den kollektiva sjötrafiken.
– Landstinget har slagit sönder vårt väl fungerande rederi, säger rederiets vd Anna Fröhlander-Öberg.
Stockholms Sjötrafik, SSAB, tappade all trafik efter den senaste upphandlingen. Tidigare var de underentreprenör till Waxholmsbolaget.
När det blev klart att upphandlingen skulle göras om, kan landstinget behöva ersätta de entreprenörer som lidit skada på grund av de felaktigheter som fanns i upphandlingen. Det är med det som grund som rederiet nu stämmer landstinget.
SSAB menar att deras bud var jämförbart med det vinnande budet men bedömdes ändå ha sämre förmåga att kunna utföra uppdraget.
De anser att resultatet av den felaktigt genomförda upphandlingen har fått ödesdigra konsekvenser för rederiet.
– Landstinget har slagit sönder vårt välfungerande rederi som arbetat lojalt för landstinget sedan 1993 och som haft en kundnöjdhet på över 90 procent, säger Anna Fröhlander-Öberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer