Enligt regionen är lösningen den första i sitt slag i Sverige med ett politiskt beslut i färdtjänstnämnden på torsdag.
Region Stockholms blågröna styre menar att passivitet från regeringen gjort att man nu tvingas agera.
-För att förebygga förseningar och ytterligare brist på fordon, med inriktning på att öka antalet taxibilar upphandlade för färdtjänstverksamhet, väljer vi nu att kompensera taxibolagen för höjda bränslepriser, säger Fredrik Wallén, kristdemokratisk ordförande i färdtjänstnämnden, i ett pressutskick.
27 miljoner kronor har reserverats som en form av kompensationsfond för leverantörer.
Normalt sker en årlig prisjustering av avtalen 1 april utifrån föregående års taxiindex. Men nu kommer samtliga priser att räknas upp utifrån taxiindex för första kvartalet i år med en indexökning som ska vara genomförd senast 1 september.
Av regionens beslutsunderlag framgår att priserna på drivmedel ökade från årsskiftet fram till 5 maj inom ett spann på 8,8 procent (etanol) till 23,2 procent (HVO-100).
Förutom att stödja taxibranschen så agerar Region Stockholm utifrån en oro på tillgång till taxibilar med risk för längre väntetider.
Regionens besked att systematiskt under 2022 kompensera leverantörerna välkomnas av Svenska taxiförbundet, som pekar på ett svårt läge som branschen måste hantera.
-Rimliga villkor är en förutsättning för att kunna leverera färdtjänstresor med kvalitet. Resenärerna är beroende av färdtjänsten då de utifrån sin funktionsnedsättning inte har alternativa resmöjligheter.
-Färdtjänsten är en viktig bas för många av våra medlemmars möjligheter att erbjuda ett brett utbud av taxitjänster till såväl privat- som företagsresenärer. Taxi får också en allt större betydelse ur miljösynpunkt, då många resenärer vill kunna välja delad mobilitet framför att äga en egen bil, säger vd Bawer Coskun i ett uttalande.
Bra gjort Region Stockholm, men ni var knappast först, tvärtom har många regioner och kommuner redan gjort det om de inte redan i befintliga avtal hade tätare index uppräkningar.