Kommunalförbundet Svenskt ambulansflygs (KSA:s) beslut att anlita norskägda OSM aviation crew visade sig inte hålla för en rättslig prövning. En ny utvärdering av anbuden kommer nu att göras, vilket Aftonbladet rapporterat om.
-Det är uppenbarligen så att det först tilldelade företaget inte uppfyllde alla de krav som vi hade ställt i upphandlingen och att vi inte lyckades kontrollera det på ett tillräckligt bra sätt. Då måste vi lära av det och se till att vi gör rätt i fortsättningen, kommenterar KSA-styrelsens ordförande Ola Karlsson för SvT.
Förbundet, med säte i Umeå, ägs gemensamt av alla 21 regioner. Investeringen i flygplan för omkring 700 miljoner kronor ska bana iväg för att starta baserna i Umeå, Stockholm och Göteborg under året.
Men att KSA valt upphandling av pilottjänster får kritik.
-Att ett offentligägt bolag använder sig av den här konstruktionen för att på så sätt kringgå sitt arbetsgivaransvar, tycker jag är anmärkningsvärt., säger Simon Enochson, ordförande för den fackliga centralorganisationen Svensk pilotförening, till Aftonbladet.
KSA-modellen har även blivit ett riksdagsärende där Vänsterpartiets Ali Esbati frågat ansvarig minister om ”oklara löne- och arbetsvillkor ska vara den modell som det offentliga använder för att sköta en viktig och känslig uppgift inom svensk sjukvård”.
Svaret från Lena Hallengren är ganska luddigt.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer