Bland de stora svenska bussbolagen är Nobina och Keolis två undantag. Båda gjorde vinst under fjolåret, med 105 miljoner kronor respektive 41 miljoner kronor. Rörelseresultatet för Veolia var minus 39 miljoner kronor medan Nettbuss gick back med 13 miljoner kronor.
Den ojämförligt största förlusten svarade Arriva för. Under 2013 tappade företaget 326 miljoner kronor på den svenska marknaden där omsättningen var 2,35 miljarder kronor.
Redan för ett år sedan upprättade företaget en kontrollbalansräkning eftersom det egna kapitalet var förbrukat. Från Deutsche Bahn kom under våren ett ägartillskott på 740 miljoner kronor för att täcka hålen och säkra verksamheten.
Arriva har vunnit flera trafikavtal i Stockholm med anbud som kraftigt understigit konkurrenternas. Företaget har också drabbats av ett rekordstort vite, 174 miljoner kronor, till SL för trafikkaoset i norrort i början av 2013.
Tydligt är att bussentreprenörerna har svårt att få lönsamhet i den kollektivtrafik som bedrivs på uppdrag av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Enligt Bussmagasinets analys räddas verksamheten ofta av den kommersiella trafiken. Utan Flygbussarna Airport Coaches skulle exempelvis Veolias räkenskaper ha sett betydligt sämre ut.
Bussmagasinet menar att de kollektivtrafikmyndigheter som har Arriva som en av sina operatörer bör känna en viss oro för framtiden. Tidningen ser inte penningstinna Deutsche Bahns ägande som någon framtidsgaranti.
Svårt att få upphandlad busstrafik lönsam
Flera svenska bussentreprenörer blöder ekonomiskt och den upphandlade trafiken är inte sällan roten till problemen. Enligt Bussmagasinets kartläggning går bolagens kommersiella verksamheter generellt sett bättre.
| 2014-08-11
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer