De tåg som ska få service och underhåll i tågdepån i Kalmar kan inte ta sig in i den färdiga byggnaden eftersom det saknas räls. Mellan 20 och 25 personer kommer att anställas för att sköta tågdepån.
– Vi hade en upphandling förra sommaren, då hade vi problem för vi fick inte ett enda anbud. Sedan gjorde vi ett omtag och fick in flera intressenter, vi valde en och det överklagades. Därför har det blivit en försening, säger Peter Bjers, projektledare på Trafikverket, till Barometern.
Förutom Trafikverkets del av spårbyggnaden, 40 meter, ska det totalt byggas 800 meter spår i depån. Allt material, som slipers, räls och växlar, är inköpta för att inte bli ytterligare försenade på grund av leveransproblem.
Trafikverket räknar med att spåret ska vara lagt i början av december. Depån är efterlängtad.
– Som det är i dag har vi svårt att planera underhållet när det kan vara 20 mil mellan verkstäderna. Nu kommer vi att få bättre synergieffekter, säger Katharina Seijsing, basenhetschef på KLT till Barometern.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer