Från nästa sommar och nio år framåt kommer Tågkompaniet att köra regiontågen i landets nordliga del. Dagens operatör, Botniatåg, fortsätter fram till dess.
– Vi är nöjda med upphandlingen och vi får även fortsatt en operatör med goda förutsättningar för att bedriva en robust trafik, säger Maria Höglander, vd för Norrtåg.
Upphandlingen omfattar trafik på sträckorna Umeå-Sundsvall, Storlien-Sundsvall, Vännäs Umeå, Lycksele-Umeå, Luleå-Umeå samt Kiruna-Luleå. I uppdraget ingår även underhåll av fordonen, där Tågkompaniet anlitar Euromaint som partner.
Tågkompaniets anbud var det ekonomiskt mest fördelaktiga:
– Ekonomiskt har vi landat på en nivå som endast marginellt ökar landstingets kostnader.
Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet, är glad och tacksam för Norrtågs val. Han vet om att företaget gör ett bra jobb i norr:
– Vi är väl insatta i de speciella förutsättningar som råder för att köra tåg. Här känner vi oss hemma. Och vi lade ner såväl hjärta, själ och sedvanligt jävlar anamma i vårt anbud.
Enligt Mats Gustafsson har Tågkompaniet lämnat ett kvalitetsanbud där kunder och punktlighet är i fokus.
– Vi ska leva upp till de förväntningar som ställs på oss. Inte bara beställarens förväntningar, utan även kundens förväntningar på bra information och tillgänglighet.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer