Arbetsförmedlingens stora upphandling av bland annat växeltjänster och kontaktcenter blev klar i mitten av juni med DGC som vinnare. Arbetsförmedling hade, fram till dess, haft Telia som partner.
Telia har överklagat upphandlingen till Förvaltningsrätten i Stockholm. I sin överklagan anser Telia att DGC borde ha diskvalificerats eftersom de obligatoriska kundreferenserna, enligt Telia, inte uppfyllde förfrågningsunderlagets krav på antalet användare. Därmed, anser Telia, att de skulle ha vunnit upphandlingen.
Arbetsförmedlingen, å sin sida, anser att DGC:s referenskunder stämmer med kraven i förfrågningsunderlaget i de fall som Telia hänvisat till. Dessutom anser arbetsförmedlingen att det inte finns något krav på att de, som upphandlande myndighet, ska kontrollera om uppgifterna i anbuden är korrekta.
Eftersom avtal inte kan tecknas innan överklagan behandlas fortsätter Telia att leverera de bland annat växeltjänster och kontaktcenter till Arbetsförmedlingen. Förvaltningsrätten väntas fatta beslut i ärendet inom ett par månader.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer