Svenska kommuner ska enligt lagen ha hög avtalstrohet i sina inköp för att på sätt garantera att kommunen köper in varor och tjänster till lägsta möjliga pris.
Svedala kommun köper in varor och tjänster för mellan 300 och 400 miljoner kronor per år. Men som i alla andra kommuner är det svårt att följa upp om köpen görs hos godkända leverantörer.
Hittills har det varit i princip omöjligt att göra de här analyserna, men nu har Svedala kommun beslutat sig för att testa Inexchanges tjänst för inköpsanalys. Som bonus räknar man med att minska kostnaden på grund av felköp med flera procent per år.
– Vi håller på och implementerar systemet och räknar med att vara igång i april, säger Robert Aradszky, upphandlingsstrateg i Svedala kommun.
Systemet gör det möjligt att få veta hur inköp ser ut mot avtal, både i realtid och historiskt. Det går också att se var avtalstroheten är som störst respektive lägst i till exempel en kategori, på en avdelning eller på individnivå. Importerade prislistor ger er möjlighet att kontrollera avtalstrohet ner på fakturarad.
– Framför allt gör vi det här för att kunna följa lagens krav på avtalstrohet, samtidigt vet vi att vi förlorar pengar på att en del inköp i dag görs utanför avtalen, säger Robert Aradszky.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer