De italienskbyggda spårvagnarna har skapat mycket irritation i Göteborg. De var kraftigt försenade vid leverans. Därefter har det varit problem med bland annat klimatanläggningar, hjul och dörrar och – nu senast – rost i bärande balkar.
Efter det att 38 av de 40 vagnarna i delserie 1 konstaterats ha rostangrepp inledde Göteborgs-Posten en mycket omfattande granskning av upphandlingen. Tidningen har hittills publicerat över tusen sidor upphandlingsdokumentation på nätet – och bett allmänheten om hjälp med att gå igenom det digra materialet.
GP:s nyhetschef Anders Goliger säger att det är en fantastisk möjlighet att få hjälp av alla experter, entusiaster och teknikkunniga:
– Området är komplext. Det är fortfarande vi som gräver och gör journalistik, men läsarna hjälper oss.
Aldrig tidigare har det varit möjligt för en så bred publik att skärskåda en upphandlig. På nätet har det gått att jämföra Göteborgs stads krav på spårvagnarna med Ansaldobredas slutliga anbud.
Utöver förfrågningsunderlag finns här finns protokoll från möten mellan ansvariga tjänstemän, reseräkningar från otaliga resor till fabriken i Pistoia och korrespondens med tillverkaren. Det viktigaste dokumentet saknas dock. Själva avtalet har sekretessbelagts av trafikkontoret, ett beslut som tidningen överklagat till kammarrätten.
Samtidigt som granskningen pågår är många spårvagnar avställda. Vagnbristen hos Västtrafik påverkar spårvagnstrafiken. Linje X är indragen medan de flesta turerna på linjerna 10 och 13 körs med en vagn istället för två.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer