Trafikverket har svårt att hålla budgeten. För de 142 investeringsobjekten i den senaste revideringen av nationell plan var den genomsnittliga kostnadsökningen 39 procent på bara fyra år, totalt 58 miljarder kronor.
I början av året gav regeringen Trafikverket i uppgift att ta fram en åtgärdsplan för att komma till rätta med så kallad obalanserad budgivning.
Myndigheten har nu lämnat över sin rapport till infrastrukturdepartementet, vilket Dagens Industri var först att rapportera.
Theresa Hägglund på Trafikverkets avdelning Inköp och logistik uppger att Trafikverket kan se vissa tendenser att det förekommer spekulation åt båda håll.
”Vissa anbud kan vara ganska mycket högre, andra lägre, än ett marknadspris. På höga priser ser vi i vissa fall att man vill man leverera mycket, på låga priser lite. Detta är något vi måste jobba mycket med, vi vill ju ha ut det arbete som ger bäst effekt”, säger hon till DI.
Hon uppger att Trafikverket ska jobba mer aktivt med delar i kostnadsökningen.
”Men skillnader kommer det alltid att vara. Det är komplext att förutse och bedriva basunderhållsverksamhet, arbetet påverkas av ett antal faktorer som är omöjliga att förutse – som snöfall. Vissa kostnader måste Trafikverket ta ansvar för och därför ta som löpande räkning, det blir totalt sett bästa affären”, säger Theresa Hägglund till DI.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer