Samtal har förts för att komma runt en upphandlingsprocess över sommaren för att i stället kunna använda sig av ett nödförfarande i likhet med det som gällt för att komma igång med annan trafik efter Nextjets konkurs, som lamslagit flygtrafiken i stora delar av Norrlands inland.
Redan den 1 juli ska trafiken för linjerna Hemavan, Vilhelmina och Lycksele komma igång med Amapola flyg som operatör efter tilldelningsbeslut av Trafikverket. Men i samarbete med den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten påbörjas tillfällig flygtransfer redan under midsommarveckan.
Arvidsjaur och Gällivare omfattas däremot av en annan upphandlingsmodell som regleras i EU:s lufttrafiksförordning, som inte ger någon öppning för ett nödförfarande.
Sista datum för att lämna anbud är den 1 augusti och Trafikverket hoppas komma igång med trafiken i mitten av september.
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (bilden) är kritisk:
-Man har ett regelverk som sätter marknaden före samhällets behov av transporter, det är inte acceptabelt, vare sig i Sverige eller Europa. Flygbolagens rätt att konkurrera kan inte gå före orters behov av kommunikation, säger han till TT.
Samtalen med EU är hittills resultatlösa, men Tomas Eneroth betonar att regeringen inte ger upp och att även någons veckas tidigarelagd trafikstart vore ”en vinst”.
Från den 18 juni erbjuds marktransfer med buss och taxi från Gällivare och Arvidsjaur till andra flygplatser genom ett samarbete mellan Trafikverket och den regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer