Den 16 september är det dags för Upphandla it och redan dagen därpå, 17 september, är det Upphandla konsulter som står på agendan. Upphandling24:s båda konferenser hålls på Grand Hotel i Stockholm.
Under Upphandla it kommer publiken att få intressanta inblickar i flera olika upphandlingar, bland annat hos Nya Karolinska Solna och Exportkreditnämnden, EKN, samt tips om hur man följer upp sociala krav, it-upphandlingar och minskar miljöpåverkan.
Christer Nilsson från Nya Karolinska Solna kommer att dela med sig av sina erfarenheter av konkurrenspräglad dialog, vilka fördelar det ger och hur man gick tillväga när man upphandlade ikt-infrastruktur för det gigantiska sjukhusprojektet.
När EKN skulle göra avrop från Kammarkollegiets ramavtal i sin outsourcing-upphandling ville man minska risken för missförstånd och underlätta leverantörernas anbudsprocess. Upphandlingsansvariga Zina Norin och it-chefen Magnus du Rietz kommer att berätta hur man tog avstamp i en omfattande rfi för att nå ett lyckat resultat.
Sociala krav blir allt vanligare i olika typer av upphandlingar men hur följer man upp att de efterlevs på bästa sätt? Miljökoordinator Christl Kronfeld på Stockholms läns landsting delar med sig av sin expertis på området.
Karin Lundquist på Konkurrensverket arbetar med livscykelanalyser av datorer och kommer att visa hur man kan se minska miljöpåverkan genom att ställa krav i upphandlingen.
Service level agreement, sla, och key performance index, kpi, är två viktiga avtalsverktyg för att mäta kvalitet och uppfylla kundens förväntningar. It-jurist Agne Lindberg går igenom viktiga principer och fallgropar som hjälp på vägen mot en lyckad affär.
Upphandla konsulter den 17 september bjuder också på nya insikter och lyckade exempel.
När Svenska Spel skulle upphandla kreativa reklambyråtjänster ville man få med de bästa byråerna och verkligen kunna lägga tyngd vid kvalitet. Men de stora drakarna svarar sällan på offentliga upphandlingar och att utvärdera på kvalitet är alltid en utmaning. Upphandlingskonsult Gunilla Berg och Johan Söderberg, före detta inköpsstrateg på Svenska Spel, berättar om ett genomtänkt upplägg som gav önskat resultat och en lyckad upphandling.
Tre föreläsare kommer att uppehålla sig runt temat att undvika leverantörer som inte levererar och vad man gör ifall det trots allt händer. Lina Håkansson från advokatfirman Cederquist kommer tipsa om hur man skriver avtal som går att häva.
När Ekonomistyrningsverket skulle upphandla revisionstjänster, ville man i möjligaste mån undvika leverantörer som vid avrop tackar nej till att åta sig uppdrag. Heidi Marks och Eva Magnusson berättar om hur man resonerat och vilken väg man valde. Upphandlingsrådgivaren Petter Ulander kommer bidra med sina erfarenheter kring hur man slipper få enkronasbud, med utgångspunkt i en lyckad kommunal upphandling.
Vi kommer också få höra från ”andra sidan” där en anbudsansvarig bjuder på en inblick i taktiskt anbudsarbetet hos en leverantör.
Läs mer om Upphandla IT och Upphandla konsulter.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer