Arvidsjaur, Gällivare, Hagfors, Hemavan och Pajala är några av de orter som kräver subventionerat flyg för tillgänglighetens skull. Trafikverket tog vid årsskiftet över ansvaret för att upphandla denna typ av statligt avtalad trafik från Rikstrafiken som då lades ner.
Nu är den första upphandlingen i ny regi igång. Det handlar om flygtrafik under fyra år och för cirka 100 miljoner kronor till och från ett antal orter i Norrland och Värmland som saknar kommersiell bärkraft för flyget.
Till nyheterna hör att flygbolagen får större frihet med att kombinera aktuella flyglinjer. Det går enligt de nya reglerna också att anpassa storleken på flygplan till säsongsmässiga variationer i efterfrågan. Kravet på tidtabeller samt fasta avgångs- och ankomsttider kvarstår dock.
– Allt kretsar kring att vi vill ha så mycket kollektivtrafik som möjligt för pengarna i Norrland och Värmland. Flexibiliteten för operatörerna i upphandlingen kan ge smarta lösningar som gynnar resenärerna och regionerna, säger Anna Fürst, avtalshandläggare på Trafikverket.
Det blir dessutom fritt fram att mellanlanda på orter som inte ingår i upphandlingen. Detta ses som en möjlighet för exempelvis Storuman att komma tillbaka i linjenätet – flygplatsen i Gunnarn drabbades hårt av det indragna stödet från dåvarande Rikstrafiken.
De värmländska applåderna för att Torsby-Hagfors-Arlanda finns med i upphandlingen kan snabbt tystna. Dessa orter har nämligen inte högsta prioritet:
– Budgetrestriktionerna gör att linjer kan bortfalla under upphandlingens gång, konstaterar Anna Fürst.
Senast den 30 mars ska anbuden vara inne. Planerad trafikstart är till hösten, närmare bestämt den 30 oktober. Då växlar Trafikverket dessutom upp arbetet med att utveckla den kontrakterade flygtrafiken.
– Vi kommer att bjuda in regioner, kommuner och operatör för att jobba tajtare tillsammans kring utvecklingen av flygtrafiken, säger Anna Fürst.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer