2016 bildades kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg, som från början av 2018 ska sköta all ambulansflygverksamhet i Sverige på uppdrag av samtliga landsting och regioner.
Kommunalförbundet ska äga och finansiera flygplanen medan drift, inklusive piloter och dagligt tekniskt underhåll ska upphandlas av privat operatör. Kommunalförbundet Svenskt Ambulansflyg ansvarar för den medicintekniska utrustningen, bemanning med sjukvårdspersonal samt en egen flygkoordineringscentral. Enligt preliminär leveransplan ska alla flygplan vara levererade senast sommaren 2021. Västerbottens läns landsting är värd för arbetet, vilket bland annat innefattar en förläggning av flygkoordineringscentralen till Umeå.
Samarbetet började med att gemensamt upphandla sex nya flygplan och tilldelningsbeslut förväntades komma under första kvartalet 2016. Men upphandlingen blev klar först nu. Sex ambulansflygplan köps nu in, tilldelningen av upphandlingen har gått till Pilatus Aircraft Ltd. Ordern är värd knappt 74 miljoner dollar, eller närmare 600 miljoner kronor.
– Det är mycket glädjande att vi nu är klara med den här upphandlingen. Syftet är att säkerställa att ambulansflygverksamheten kan fungera i hela landet. Tillsammans blir vi starkare och får större muskler genom att kunna agera som en enhet, något som innebär en bättre och billigare lösning för alla jämfört med om varje landsting eller region skulle agera på egen hand, säger Börje Wennberg, regionråd i Region Uppsala och styrelseordförande för Svenskt Ambulansflyg.
Men även om upphandlingen av planen förmodligen är klar, datum för överprövning går ut 13 november, återstår operatörsupphandlingen av drift, inklusive piloter och dagligt tekniskt underhåll. Den kommer att genomföras som en separat upphandling.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer