Turerna kring Stockholms läns landstings (SLL) uppmärksammade upphandling av trafik i skärgården, som kallats ett ”narrspel uppsminkat till offentlig upphandling” går vidare. Upphandlingen blev en långdragen historia kantad av överklaganden. Vinnare blev Blidösundsbolaget, Utö Rederi och TRSM Group 1. TRSM tilldelades trafiken i norra och södra mellanskärgården. Sedan tilldelningsbeslutet gavs har kontrollen över TRSM Group 1 AB (med 51 procent av aktierna) tagits över av Gotlandsbolaget.
Före sommaren avslog förvaltningsrätten ansökningarna om överprövning i fyra mål eftersom rätten inte funnit något som visat att upphandlingen av kollektiv sjötrafik i skärgården genomförts i strid med Lagen om offentlig upphandling, LOU.
Nu har kammarrätten beslutat att upphandlingen ska göras om på de områden som TRSM Group 1 ska trafikera.
– Jag tycker att det är väldigt glädjande att kammarrätten har bekräftat vad vi har tyckt hela tiden. Att TRSM aldrig skulle ha tilldelats avtalet och att det är rätt att den här upphandlingen nu ska göras om. Så vi ser fram emot att det blir tredje gången gillt för landstinget, säger Anna Öberg, ägare av Stockholms sjötrafik, det bolag som överklagat upphandlingen till SR P4 Gotland.
Enligt uppgifter till SvD har SLL:s trafiknämnd inte tagit ställning till om upphandlingen ska göras om eller om beslutet ska överklagas till Högsta förvaltningsrätten.
– Vi följer utvecklingen. Det är formaliafel som gör att kammarrätten gör en annan bedömning än förvaltningsrätten som godkände upphandlingen, säger skärgårdslandstingsrådet Gustav Hemming (C) till SvD.
TRSM:s vd Hadar Cars:
– Jag tycker det är väldigt, väldigt tråkigt. Gotlandsbolaget kom in i den här trafiken i våras, vi har lagt ner mycket energi på att bygga upp den och ha den stabil, så det känns jättetråkigt, säger Henrik Cars som också är vice vd på Destination Gotland till SR P4 Gotland.
Trots domen kommer båttrafiken att fortsätta som tidigare då förvaltningsrätten redan i våras beslutade att de temporära uppdragsavtal som SLL tecknat får bestå trots att förutsättningarna för ogiltighet är uppfyllda och att SLL genomfört en otillåten direktupphandling genom att teckna de temporära uppdragsavtalen.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer