Kammarrätten anser inte att Statens servicecenter ska behöva betala upphandlingsskadeavgift för en konsultupphandling som gjordes innan myndigheten formellt hade bildats. Den upphandling som Konkurrensverket har ifrågasatt gjordes av Servicecenterutredningen, alltså den utredning som var beställd av regeringen för att skapa den nya myndigheten.
Statens servicecenter har tidigare friats av förvaltningsrätten. Kammarrätten gör samma bedömning och avslår även Konkurrensverkets yrkande om att inhämta förhandsavgörande från EU-domstolen.
– Det är en bra och rättvisande dom. Statens servicecenters verksamhet är en viktig del i regeringens arbete med att effektivisera den offentliga förvaltningen, säger Thomas Pålsson, generaldirektör för Statens servicecenter.
Konkurrensverket tar dock hem en delseger. Statens servicecenters egen upphandling i september/oktober 2012 fälls av kammarrätten. Det målet handlade om delar av konsultuppdraget som inte hade hunnit avslutas i tid och därför förlängdes av Statens servicecenter med några månader.
Det yrkade bötesbeloppet på 750 000 kronor, som av förvaltningsdomstolen prutades till 350 000 kronor, sänks ytterligare. På grund av förmildrande omständigheter sänks beloppet till 100 000 kronor.
– Jag är glad att vi i stort sett friades helt. Det är skönt att vi nu kan lämna det här bakom oss, säger Thomas Pålsson.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer