När Borlänge, Falun, Gagnef, Ludvika och Säter upphandlar samordnad varudistribution är kravlistan lång. Vinnande bolag ska använda lastbilar med högsta miljöklass, öka användningen av förnyelsebart bränsle och köra på däck som är fria från skadliga ämnen.
Redan om två år ska 80 procent av transporterna vara fossilfria:
– För att klara det kommer vi att introducera syntetisk diesel, HVO 100, som i dag inte finns i Dalarna, säger Henk Noback, vd för Maserfrakt Distribution.
För första gången innehåller en transportupphandling också sociala krav. Entreprenören ska samverka med kommunerna för att ge människor som står långt ifrån arbetsmarknaden möjlighet till utbildning, praktik och avlönad anställning.
– Arbetet ska ske i dialog med kommunerna. Vi ser fram emot att ge fler människor chansen och det ska bli spännande att vara med och hitta lösningar inom vår verksamhet.
Samordnad varudistribution har funnits sedan år 1999 i Borlänge kommun. Tidigare kunde en skola få upp till två leveranser per dag. Idag är det normala en leverans i veckan till varje enhet. Förutom livsmedel ingår bland annat städ- och kontorsmaterial
– Det ska vara rätt temperatur och tajming med rätt sak på rätt plats i rätt tid. Därför ser vi avtalet som ett kvitto på att vi utvecklar våra tjänster i takt med omvärldens krav, säger Henk Noback.
Numera samarbetar de fem dalakommunerna kring en gemensam upphandling av dessa tjänster. Samordningen uppskattas av lokala leverantörer som bara behöver transportera sina varor till en punkt istället för att köra ut till samtliga leveransadresser.
Avtalet är på tre år med option på ytterligare ett år.
Varudistribution med höga krav
Det blev Maserfrakt som vann de fem dalakommunernas upphandling av samordnad varudistribution. Förutom att miljökraven skärpts ska transportföretaget hjälpa människor som står långt ifrån arbetsmarknaden till utbildning, praktik och avlönad anställning.
| 2015-05-19
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer