Nu går Veolia vidare till kammarrätten efter beslutet att MTR ska driva tunnelbanan i Stockholm. Anbudslämnarna i upphandlingen har ingen insyn i beslutsprocessen, eftersom SL har hemligstämplat det vinnande anbudet i sin helhet.
Veolia Transport vill veta varför Hongkongbolaget MTR har tilldelats så höga kvalitetspoäng och kräver öppenhet.
– Det är inte rimligt att ett offentligt bolag som SL helt och hållet undanhåller väsentliga fakta i en affär i mångmiljardklassen, säger Erika Vester, chefsjurist på Veolia Transport Sverige AB.
Enligt utvärderingen kommer det vinnande anbudet att kosta skattebetalarna i Stockholm 2,5 miljarder kronor mer under avtalsperioden än om SL:s styrelse valt Veolia Transport.
Därför har Veolia Transport gått vidare till kammarrätten för att få ett beslut om att SL ska häva sekretessen.
– En process som denna måste vara mer transparent, för att medborgarna ska kunna vara säkra på att allt går rätt till, säger Erika Vester.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer