Under år 2014 köpte FN varor och tjänster för motsvarande över 150 miljarder kronor. Den del av dessa inköp som fakturerades från Sverige var endast 0,16 procent. Det är alltför lite anser regeringen som vill få fler svenska företag att vara med i – och vinna – upphandlingar av varor och tjänster hos de stora internationella organisationerna.
För att öka utbytet med internationella organisationer lanseras nu därför en samlad strategi. Den syftar till att öka svensk försäljning av varor och tjänster till FN-systemet, liksom till internationella finansiella institutioner och EU.
Närings- och innovationsminister Mikael Damberg anser att Sverige har en outnyttjad potential:
– Det gäller inte minst svenska små- och medelstora företag som har bra lösningar i fält inom energi, säkerhet, hälsa och sanitet till fredsbevarande operationer, flyktingläger, kriser och katastrofer.
Regeringen föreslår även att ett långsiktigt arbete inleds för att påverka och förändra FN-systemets upphandlingskrav så att långsiktighet och hållbarhet i högre grad vägs in i besluten.
– FN:s upphandlingssystem håller på att moderniseras, vilket innebär nya öppningar för svenska leverantörer som ofta står för hållbara lösningar och gynnsamma livscykelkostnader, säger Mikael Damberg.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer