Från trafikstarten i slutet av nästa år kommer Västtrafik att ha 220 elbussar att jämföra med nuvarande 60.
Miniminivån för de nya avtalen – med fem delområden – var 30 elbussar och utöver det har Västtrafik valt att nyttja optioner för ytterligare 130 fordon.
Övriga 210 bussar som berörs av upphandlingen ska till 100 procent drivas av biodrivmedel.
–Det här är bara början. Senast 2030 räknar vi med att ha elektrifierat all stadstrafik i Västra Götaland. Upphandlingen visar också att vi skickligt kan kombinera ansvarsfull ekonomi med god kvalitet och hållbarhet, säger Peter Hermansson (bilden) styrelseordförande för Västtrafik.
Enligt Västtrafik blir bolaget nu störst på elbussar i Sverige och på motsvarande sätt hävdar Transdev att företaget kommer att blir störst bland operatörer på den svenska marknaden.
Transdev bedömdes ha de bästa lösningarna för både kvalitet och pris för samtliga fem trafikområden, vilka bland annat omfattar stadstrafiken i sydvästra delen av Göteborgs kommun samt trafik i Mölndal och Partille.
Sedan 2010 kör Transdev stadsbusstrafiken i Frölundaområden och med de nya avtalet stärker företaget sin position ordentligt i Storgöteborg.
-Det känns mycket glädjande och hedrande att ha fått Västtrafiks utökade förtroende. Vi försvarar hela verksamheten vi har idag samt bryter ny mark, säger Gunnar Schön. vd för Transdev Sverige AB.
Enligt Trandev är företaget även ledande inom elbussar i Europa med totalt 600 fordon.
-I Sverige har vi totalt 54 elbussar i Umeå, Eskilstuna, Stockholm och Göteborg med flera olika modeller och laddsystem, vilket ger oss en unik erfarenhet av alla olika teknologier. Vi vet att elbussarna uppskattas av både kunder och förare. De ger inte bara en renare miljö utan även tystare reseupplevelse och stadsmiljö, säger Gunnar Schön.
Trafikavtalen sträcker sig fram till 2030 med ett värde för hela avtalsperioden på åtta miljarder kronor.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer