Rapporteringsskyldigheten är en del av det nya regelverk som börjar gälla 1 januari 2021 med skärpta krav på att lämna uppgifter om annonser som grund för en bättre upphandlingsstatistik.
Föreskrifterna som styr insamlingen av statistik beslutades av Upphandlingsmyndigheten (UHM) i början av augusti och redan då flaggade generaldirektör Inger Ek för ett återstående jobb om lämpligt tidsintervall som en balansgång mellan statistikens kvalitet och aktualitet kontra affärsintressen.
Den nya, föreslagna tidsgränsen – som nu skickas ut på en remissrunda – får bedömas som synnerligen generös av Upphandlingsmyndigheten (UHM) utifrån de bedömningar som redovisas i en särskild konsekvensutredning.
Varken teknik eller byråkrati (uppgiftslämnarbörda) påverkas om uppgifterna behöver rapporteras in på dygns- eller månadsbasis, enligt myndighetens utredning.
UHM riktar istället in sig på eventuellt negativa, affärsmässiga konsekvenser för de företag som driver annonsdatabaser.
Det finns nämligen en risk, enligt myndigheten, att företagens analys- och bevakningstjänster påverkas om uppgifter från dessa går att få ut via UHM med stöd av offentlighetsprincipen.
UHM kan inte med säkerhet fastslå att uppgifterna omfattas av statistiksekretess med stöd av offentlighets- och sekretesslagen.
Samtidigt pekar myndigheten på det motsägelsefulla att skydda uppgifter med hänvisning till affärsmässighet, när uppgifterna i regel är offentliga hos den upphandlande organisationen och finns publicerade i en annons.
Men förarbeten till lagstiftningen har lyft fram att regelverket inte bör påverka marknaden, vilket Upphandlingsmyndigheten vägt in.
Den föreslagna ändringen till lägre rapporteringsfrekvens har dock ett pris.
UHM ser en risk för merkostnader för den egna myndigheten och även Konkurrensverket.
Men framför allt innebär det en eftersläpning av den månadsstatistik som kan publiceras. Först en och halv månad efter aktuell månads slut kan statistik presenteras – eftersom myndigheterna också behöver ett par veckor för att bearbeta och analysera statistiken.
Enligt UHM kan det vara till nackdel för att snabbt kunna följa trender inom upphandling och där pandemins påverkan nämns som aktuellt exempel.
Den föreslagna ändringen i den föreskrift som styr statistikrapporteringen lyder:
”Rapportering till statistikmyndigheten ska ske löpande i samband med att en annons publiceras i en registrerad annonsdatabas, dock senast inom 30 kalenderdagar från den tidpunkten.”
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer