I våras blev det klart att Bergkvarabuss, med säte på fastlandet, tar över skolskjutsar och kollektivtrafik på Gotland sommaren 2020. I dag sköts trafiken av Gotlandsbuss, där en rad lokala bussbolag samverkar.
Nu skriver webbtidningen fPlus, som ges ut av Svenskt Näringsliv, att samtliga tio bussbolag på Gotland tvingas lägga ner.
– All konkurrens är borta och nu blir det ett monopol på Gotland, säger Pernilla Larsson, vd för Perssons Buss, till tidningen.
Bussarna håller på att säljas av, de anställda sägs upp och kontoren stängs.
– Som det ser ut nu blir det inga bolag kvar i höst. Det handlar om företag som drivits i småföretagaranda, säger Göran Hult, vd för GotlandsBuss och ägare till Suderbuss, till fPlus.
Region Gotland erbjöd ett avtal som bara är på tre år och där 70 procent av trafiken måste utföras med biogasbussar. De lokala bolagen saknar biogasdrivna bussar och de hade därför tvingats investera 150 miljoner kronor på att köpa runt 50 nya biogasbussar.
Eva Nypelius (C), ordförande i Regionstyrelsen, skyller den korta upphandlingstiden delvis på den tidigare majoriteten.
– Vi har en annan politisk majoritet idag än när beslutet om upphandlingen togs. Problemet var att Regionen inte hade hunnit få fram ett trafikförsörjningsprogram i tid för att kunna göra en längre upphandling och det är beklagligt, säger hon.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer