Små företag kommer ofta till korta i offentliga upphandlingar. Ett sätt att möta uppskruvade krav på volym, geografisk täckning och specialistkompetens är att samarbeta.
Det kan vara svårt att avgöra var gränsen mellan tillåtet och otillåtet anbudssamarbete går. Konkurrensverket har därför, för att uppmuntra samarbeten inom lagens råmärken, skapat en interaktiv vägledning.
Vägledningen hjälper företag som planerar att göra gemensam sak i en upphandling, tillsammans med andra företag eller inom ramen för en branschorganisation, kontrollera om det tänkta upplägget är tillåtet enligt konkurrenslagen.
– Den nya vägledningen är ett bra sätt att få fler att konkurrera om kontrakten, säger Dan Sjöblom, generaldirektör vid Konkurrensverket. Jag hoppas att fler och mindre företag ska kunna vara med och lägga bud i offentliga upphandlingar.
Med hjälp av den webbaserade vägledningen tar det bara några minuter att sätta sig in i de regler som gäller. Besked om ett samarbete är tillåtet eller om företagen bör agera på ett annat sätt levereras snabbt – och anonymt. Användaren lämnar heller inga uppgifter som kan spåras.
Dan Sjöblom ser allvarligt på otillåtna samarbeten som sätter konkurrensen ur spel. Samtidigt säger han att det är viktigt att göra klart att samarbeten mellan mindre företag i vissa fall är en förutsättning för att kunna lägga anbud i en offentlig upphandling:
– Vi ser positivt på samarbeten som leder till större konkurrens om offentliga uppdrag:
Konkurrensverket poängterar att vägledningen ska ses ett första test och inte kan ersätta juridisk rådgivning.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer