Nextjet ångrade sin anmälan om att få flyga mellan Lycksele och Stockholm/Arlanda på kommersiella villkor. Trafikverket, som har i uppdrag att upphandla transportpolitiskt motiverad flygtrafik som inte kan bedrivas på kommersiell grund, tvingades därför att agera.
I mitten av juli gick verket ut med en korttidsupphandling på sträckan. Detta som konsekvens av Nextjets avhopp. Vinnare i upphandlingen? Nextjet.
– Det är glädjande att vi nu på det här sättet har säkrat upphandlad trafik från 25 oktober och att Lycksele på så sätt inte får något uppehåll i sin flygtrafik, säger Arnold Vonkavaara, regionchef vid Trafikverket.
Nextjet kommer att trafikera rutten Lycksele–Stockholm/Arlanda fram till slutet av maj nästa år. Under hösten utreds också förutsättningarna för ytterligare en upphandling med trafik till oktober 2019.
I anbudet öppnar Nextjet för mellanlandning i Kramfors, Höga Kusten Airport. I och med denna tilldelning kan flygbolaget ta fram en tidtabell med mellanlandningar.
Regelverket tillåter en operatör att anmäla avsikt att flyga kommersiellt, utan ensamrätt, på en sträcka som annars skulle ha upphandlats. Samtidigt är det inget regelbrott att som Nextjet dra tillbaka sin anmälan.
Problemet blir att, i alla fall i detta fall, tidsbrist kan uppstå. Utan en snabbt genomförd upphandling fanns risk för att Lycksele skulle stå utan flygförbindelse med huvudstaden när nuvarande avtal löper ut i slutet av oktober.
Under hösten kommer Trafikverket att undersöka vilka möjligheter det finns för att undvika konsekvenser av den här typen i framtiden.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer