Stockholms stads målsättning är en halvering av fordonens energiförbrukning och fullständig utfasning av fossila drivmedel till år 2050. I den miljöbilsstrategi som antagits av Miljö- och hälsoskyddsnämnden finns en rad förslag till hur arbetet ska läggas upp för att målet ska nås.
Stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö säger att Stockholm behöver ta ett helhetsgrepp i miljöbilsfrågan för att klara de tuffa målsättningarna för klimat och luftföroreningar:
– Det känns därför skönt att jag nu kan presentera en miljöbilsstrategi med breda och konkreta åtgärdsförlag för att uppnå detta.
Via lokala styrmedel ska miljöbilsanvändningen främjas, Staden ska tillämpa lokala trafikföreskrifter, parkeringsregler, miljötaxifickor och snarlika instrument för att gynna miljöfordon samt bilpoolsbilar. En bilpoolstjänst, som görs tillänglig för alla förvaltningar och bolag inom staden, ska upphandlas.
Upphandling är ett kraftfullt styrmedel. Förutom att öka miljöbilsandelen i nybilsförsäljningen kommer kommunen att kräva ökad tankningsgrad av förnybara drivmedel i samtliga transportrelaterade upphandlingar.
Långsiktighet betonas i policyn. Genom att upphandla tillräckligt långa avtal skapar man en möjlighet för åkerierna att nyinvestera i miljöfordon och att använda teknik och drivmedel som kan innebära en högre driftskostnad
Under nästa år inrättas en stödfunktion som ska underlätta för stadens och näringslivets transportköpare att upphandla miljöfordon och förnybara drivmedel.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer