-Målsättningen är att ett lånecykelsystem ska finnas på plats så snart som möjligt, men det kommer att bli svårt att klara till våren 2019, säger Jonas Eliasson, förvaltningschef på Stockholms stads trafikkontor.
Beskedet har fått nuvarande operatör, Clear Channel, att gå i taket och inleda en webbkampanj där ansvarigt borgarråd, miljöpartisten Daniel Helldén, utsatts för något av ett mejlbombardemang.
Enligt juridiska experter som Clear Channel anlitat skulle det vara fullt lagligt att förlänga gällande avtal tills att ett nytt kontrakt är på plats.
– Frågan om Stockholms lånecyklar har hanterats på ett fullständigt oprofessionellt sätt. Vi bedriver lånecykelverksamhet över hela världen och har aldrig varit med om maken till usel hantering av så viktig fråga, säger Claes Kugelberg på Clear Channel till SvT Stockholm.
Men Stockholms stad vågar helt enkelt inte.
–Vi beklagar att det blir såhär men våra jurister har gjort bedömningen att vi inte kan förlänga avtalet ett år till, om vi gör det kan vi åka på olika typer av skadestånd, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén.
Clear Channel har drivit city bikes-systemet I samverkan med Stockholms stad sedan starten 2006 med en uppgörelse som bygger på att företaget får attraktiv reklamplats i utbyte mot att man står för lånecyklar.
Men förra året vann konkurrenten JCDecaux kontraktet för en ny tioårsperiod med ett nytt elcykelsystem.
Det är den långa avtalsperioden som förvaltningsrätten underkänt och ställt Stockholms stad inför en form av Moment 22: ett långt avtal är nödvändigt för att få kostnadstäckning för investeringar i elcyklar, men svårt att förena med lagstiftningen.
Frågan har gett Stockholms stad ytterligare huvudvärk sedan företag börjat erbjuda hyrcyklar eller så kallade el-scootrar.
– Det finns sedan i somras ett par marknadsbaserade system och denna utveckling blir intressant att följa framöver. Vi avser dock att ha en dialog med de som tillhandahåller dessa system om att det är viktigt att de håller koll på sina fordon och att de parkeras i cykelställ och inte belamrar trottoarer och torg, säger Jonas Eliasson.
Det befintliga avtalet med Clear Channel – som förlängts med ett år – går ut 31 oktober.
Om inte webbkampanjen ger resultat.
–Daniel Helldén har själv meddelat oss att hans mejlbox har kraschat. Det visar att det finns ett uppenbart stöd från folket, säger David Klagsbrun vid Clear Channel till Dagens Media.
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer