Cowi får ansvaret för geotekniska undersökningar, projektering och upprättande av bygghandlingar. Peab anläggning kommer sedan att bygga vägen.
Jordskredet under natten mot 23 september förstörde E6, kommunala vägar och en del fastigheter.
Trafikverket har använt sig av bestämmelserna i LOU:s kapitel 6 (paragraf 15) om synnerligen brådska för en snabb lösning.
Undantaget öppnar för direktupphandling vid brådskande situationer som inte gått att förutse och för anskaffningar som är absolut nödvändiga.
– Om vi inte hade haft den möjligheten hade processen tagit betydligt längre tid. För Trafikverket är återställandet av E6 av högsta prioritet, säger projektchef Daniel Svensson.
– Vi är glada att vi har fått klart med leverantörer. Det gör att vi redan nu kan komma igång med arbetet i området.
E6-trafiken i området har en volym på 20 000 fordon per dygn. Enligt beräkningar som Svenskt näringslivs beställt ger den extra restiden runt skredområdet en samhällsekonomisk kostnad på 1,6 miljarder kronor på årsbasis.
Vem avgör vad som är synnerlig brådska?