– Vi har upptäckt flera allvarliga brister och avvikelser när vi har följt upp pågående leveranser, säger Gabriella Manieri, upphandlingschef i Malmö stad.
I ett pressmeddelande pekar Malmö stad på brister och avvikelser gällande löneutbetalningar och arbetsgivaravgifter, bokföring, skatteinbetalningar och svag ekonomisk ställning för leverantören GP clean städservice.
Malmö stad skrev avtal med företaget för två år sedan och i takt med att företaget fått mer uppdrag för staden har bristerna ”blivit alltmer synliga”, enligt Malmö stads beskrivning i ett pressmeddelande.
Malmö stad uppger att bristerna kvarstår även efter krav på åtgärdsplaner och begäran om viten.
– Eftersom bristerna är många och allvarliga väljer vi att häva avtalet med omedelbar verkan, säger Gabriella Manieri.
Enligt Sydsvenskan berörs bland annat städningen i 88 kommunala skolor och förskolor som nu hastigt får nya leverantörer.
Även Malmö konsthall har städats av GP clean städservice.
Företagets vd Peco Blazeski säger till Sydsvenskan att Malmö stad ”velat knäcka oss”.
– Malmö stad ville ha alla löneavier och har fått dem. De säger att vi har betalat för lite OB, men inga fackförbund eller anställda har opponerat sig.
Attans !!! Gp städfirma ruinerade mig, de tog mina rättigheter, nu är jag ett offer på grund av dem. De höll mig sysselsatt medan jag jobbade och sparkade mig sedan. De sysslar med saker som inte följer lagen och jag anmälde dem till facket. Jag kommer att försvara mina rättigheter. De anställer många illegala arbetare på jobbet.
Beslutet att bryta med en leverantör av städtjänster är inte lätt att fatta, men ibland är det nödvändigt för att upprätthålla standarden. Denna artikel ger värdefulla insikter i hur komplicerat ett sådant beslut är i samband med offentlig upphandling. Den belyser vikten av ansvarsskyldighet och kvalitetssäkring i tjänstekontrakt.