Sverige är mitt i en av de största upphandlingsperioderna för svensk busstrafik på 10 år. Det konstaterar Sveriges Bussföretag.
I samband med släppet av en ny rapport om de regionala bussupphandlingarna 2019 har branschorganisationen tagit fram beräkningar för volymerna under perioden 2019-2022.
– Vår slutsats är att det handlar om upphandlingar på minst 100 miljarder kronor*, med reservation för optioner, säger Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.
I rapporten ”2019 startår för upphandlingspuckel i kollektivtrafiken – busskontrakt för över 100 miljarder ska upphandlas” redovisas de regionala upphandlingarna av busstrafiken 2019.
Enligt Sveriges Bussföretag följdes de branschgemensamma rekommendationerna i knappt 90 procent i de upphandlingar som avgjordes under 2019.
– Det är en hög siffra som visar på de branschgemensamma rekommendationernas betydelse och legitimitet, säger Anna Grönlund och fortsätter:
– Genom att följa branschens rekommendationer i större uträckning skapas ett strukturerat och långsiktigt arbete där båda parter vinner på avtalet och resenärerna får mer kollektivtrafik för pengarna
*Så här har de räknat: 3 800 bussar med tilldelning kalenderår 2019, 2020 och 2021/2022, en årsomsättning per buss på 2,75 miljoner kronor (grovt branschsnitt) och en kontraktstid på 10 år (standard i den upphandlade busstrafiken).
Kommentatorerna ansvarar för sina egna kommentarer